Tuesday, June 26, 2012

Album Sulung Sudirman "Aku Penghiburmu"


Semasa upacara pelancaran piring hitam (LP) sulungnya yang berjudul "Aku Penghiburmu" di Pejabat EMI, Kuala Lumpur baru-baru ini, Sudirman Haji Arshad menyatakan harapannya untuk terus bergiat dalam lapangan seni suara hingga ke suatu masa tertentu.

Sudir juga mengucapkan terima kasih kepada para wartawan akhbar, majalah dan RTM atas sokongan memberi publisiti kepadanya sejak dia menjadi penghibur.

"Tanpa sokongan dan publisiti tak mungkin saya jadi terkenal seperti hari ini," kata Sudir yang disambut dengan tepuk sorak dari yang hadir.

Menyentuh tentang album sulungnya ini, Sudir menyatakan terdapat sebuah lagu yang ditujukan khas kepada biduanita Saloma dan lagu itu diberi nama "Mama".

"Saya sendiri yang gubah lagu ini sebagai penghargaan saya terhadap biduanita sepanjang zaman ini," kata Sudir.

Lagu-lagu dalam albumnya itu ialah "Aku Penghiburmu" ciptaan Ahmad Nawab, "Mama" ciptaan Sudir sendiri, "Bila Hati Terpikat" ciptaan Akhbar Nawab, "Maya" (copyright), lagu lama "Jali-Jali" yang menaikkan nama Sudir dalam pertandingan Bintang RTM.

"Kerana Mata" (copyright), "Kasih" ciptaan Ahmad Nawab, "Jika Kau Pergi" (copyright), "Hanya Lagu" ciptaan Syed Haron, "Cinta dan Cita" (copyright), "Gugur Di Tangkai Madu" ciptaan Ahmad Nawab dan "Gadis Semalam" ciptaan S. Atan.

Petikan: Majalah Utusan Radio & TV, keluaran 18 Oktober 1978.
Sumber: Wiraaz Collezzione

Sudirman - Mama (Ditujukan khas kepada Saloma)

No comments: